Turoń-Kowalska Agnieszka
Sortowanie
Źródło opisu
IBUK Libra
(1)
Forma i typ
E-booki
(1)
Autor
Sekuła Aleksandra
(2469)
Kozioł Paweł
(2013)
Kotwica Wojciech
(782)
Kowalska Dorota
(664)
Kochanowski Jan
(527)
Turoń-Kowalska Agnieszka
(-)
Konopnicka Maria
(455)
Krzyżanowski Julian
(361)
Otwinowska Barbara
(309)
Słowacki Juliusz
(296)
Mickiewicz Adam
(282)
Trzeciak Weronika
(262)
Krasicki Ignacy
(251)
Leśmian Bolesław
(243)
Boy-Żeleński Tadeusz
(242)
Kraszewski Józef Ignacy
(204)
Goliński Zbigniew
(201)
Dug Katarzyna
(198)
Baczyński Krzysztof Kamil
(195)
Czechowicz Józef
(188)
Orzeszkowa Eliza
(180)
Prus Bolesław
(176)
Sienkiewicz Henryk
(174)
Jachowicz Stanisław
(161)
Praca zbiorowa
(158)
Zarawska Patrycja
(150)
Baudelaire Charles
(140)
Morsztyn Jan Andrzej
(139)
Lech Justyna
(138)
Przerwa-Tetmajer Kazimierz
(133)
Rolando Bianka
(131)
Lange Antoni
(125)
Żeromski Stefan
(116)
Lenartowicz Teofil
(112)
Liebert Jerzy
(105)
Tkaczyszyn-Dycki Eugeniusz
(102)
Napierski Stefan
(101)
Pawlikowska-Jasnorzewska Maria
(96)
Gomulicki Wiktor
(95)
Shakespeare William
(95)
Wyspiański Stanisław
(95)
Wilczek Piotr
(90)
Asnyk Adam
(89)
Miciński Tadeusz
(87)
Roberts Nora
(86)
Bogdziewicz Monika
(84)
Kniaźnin Franciszek Dionizy
(83)
Kasprowicz Jan
(81)
Norwid Cyprian Kamil
(79)
Sekuła Elżbieta
(79)
Ujejski Kornel
(79)
Żeleński-Boy Tadeusz
(79)
Brzechwa Jan (1900-1966)
(76)
Kosińska Aleksandra
(75)
Maliszewski Karol
(74)
Polkowski Andrzej
(74)
Syrokomla Władysław
(74)
Dyrek Katarzyna Agnieszka
(73)
Mazan Maciejka
(73)
Kornhauser Julian
(72)
Oppman Artur
(71)
Webb Holly
(71)
Kwiatkowska Katarzyna
(69)
Supeł Barbara
(69)
Andersen Hans Christian
(68)
Fabianowska Małgorzata
(67)
Grimm Wilhelm
(67)
Steel Danielle
(67)
Zarawska Patrycja (1970- )
(67)
Mróz Remigiusz (1987- )
(66)
Chotomska Wanda
(65)
Sienkiewicz Henryk (1846-1916)
(64)
Głowińska Anita
(63)
Konopnicka Maria (1842-1910)
(61)
Ostrowska Bronisława
(61)
Pasewicz Edward
(59)
Siewior-Kuś Alina
(59)
Keff Bożena
(58)
Nesme Alexis
(58)
Gralak Anna
(57)
Stefańska Paulina
(57)
Zapolska Gabriela
(57)
Czechow Anton
(56)
Marlier Marcel
(56)
Szal Marek
(56)
Michalak Katarzyna (1969- )
(55)
Podsiadło Jacek
(55)
Ritter-Jasińska Antje
(55)
Andersen Hans Christian (1805-1875)
(54)
Delahaye Gilbert
(54)
Grabiński Stefan
(53)
Miłobędzka Krystyna
(53)
Fabisińska Liliana (1971- )
(52)
Król Michał
(52)
Roberts Nora (1950- )
(52)
Steel Danielle (1947- )
(52)
Dobrzańska-Gadowska Anna
(51)
Olejnik Donata
(51)
Włodarczyk Barbara
(51)
Grimm Jacob (1785-1863)
(50)
Mirandola Franciszek
(50)
Rok wydania
2010 - 2019
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
1 wynik Filtruj
E-book
W koszyku
Socjalizm jako rodzaj filozofii moralnej zaszczepił w ludziach świata środkowej i wschodniej kultury europejskiej ideę braterstwa ludzkiego. Kapitalizm zakłada przede wszystkim samodzielność i realizację indywidualnego interesu. Obywatele krajów postkomunistycznych z jednej strony pragną realizacji demokratycznego modelu państwa, z drugiej strony nie potrafią zrezygnować z idei braterstwa, z idei sprawiedliwości społecznej, z instytucjonalnych form socjalizmu, który w swoich zamierzeniach miał być realizacją tych idei. Kłopotem zatem staje się fundamentalna idea państwa demokratycznego – wolność. W imię „wolności” obywatele świata jałtańskiego dokonywali czynów heroicznych, aby przezwyciężyć komunizm i przynależeć do świata cywilizacji zachodniej. Świata, w którym realizuje się przede wszystkim zasada liberalizmu o posiadaniu wolności, więcej, o obowiązku gwarancji owej wolności. Ojcowie liberalizmu zakładali, że istota ludzka jest wolna na mocy natury samego człowieczeństwa, że z przyrodzenia cieszy się wolnością niezbywalną. Wolność w tym sensie jest zdolnością wyboru, który nie jest wymuszany przez jakiekolwiek siły, przez jakąkolwiek formę zewnętrzną. Nic nie dzieje się poza świadomością człowieka. Można mówić zatem o wolności w sensie wolności negatywnej. Ten rodzaj wolności stoi w opozycji do wolności pozytywnej. Jeśli chcielibyśmy przełożyć problem relacji pomiędzy wolnością negatywną a wolnością, to możemy mówić o dwóch potrzebach obywateli: ochronie przed ingerencją i przymusem zewnętrznym oraz gwarancji odpowiednich środków do samorealizacji. Pierwszy rodzaj wolności I. Berlin wiąże z ideą wolności dla samej wolności, drugi rodzaj z możliwością ograniczenia jednostki, aby zagwarantować jej realizację własnego „ja” i związanych z tym celów. Problem wolności zatem przekłada się również na potrzeby zwykłego obywatela w cywilizacji europejskiej, zarówno zachodniej, jak i wschodniej. W tej ostatniej jednak, w związku z historią można uwidocznić problem pomiędzy chęcią posiadania wolności negatywnej, a nostalgią lub bardziej próbą urzeczywistnienia również wolności pozytywnej. Niesie to za sobą wiele problemów badawczych, które można odnieść w szczególności do państw, których historia sprawiła, że możemy zastanawiać się nad relacją wolności negatywnej i pozytywnej w praktycznym, nie tylko teoretycznym, jej pojmowaniu przez obywateli. W zakresie badania nad ideą wolności stanowi to ważny problem. Monografia naukowa będzie starała się ukazać relację wolności negatywnej i pozytywnej w kontekście zmian, jakie miały miejsce w kulturze europejskiej i poza nią zarówno w kontekście teoretycznym, jak i praktycznym dawniej i dziś.
Ta pozycja jest dostępna przez Internet. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Dostęp do treści elektronicznej wymaga posiadania kodu PIN. Po odbiór kodu PIN zapraszamy do biblioteki.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej